De winst daalde met bijna 70 procent tot 7 miljoen euro. De daling komt vooral door een lager resultaat uit het Duitse ProSiebenSat1, waar TMG een belang in heeft. Vorig jaar werd daar in het derde kwartaal een flinke boekwinst gehaald. De opbrengsten daalden met 2 miljoen euro tot 139 miljoen euro.

Het resultaat (recurring ebitda) daalde met 28 procent tot 9,7 miljoen euro. De daling was daarmee lager dan in de eerste helft van het jaar, toen deze 48 procent bedroeg.

Ongekende crisis

De omzet werd vooral gedrukt door een flinke daling in de inkomsten uit advertenties, met 6,7 miljoen euro tot 48 miljoen euro. De opbrengsten uit online-activiteiten groeiden met bijna 3 procent, ondanks een omzetdaling bij Hyves. Exclusief Hyves steeg de omzet online met 20 procent.

,,De crossmediale strategie begint resultaat op te leveren”, zei topman Herman van Campenhout. ,,Het is helder dat wij desondanks nog steeds last hebben van een ongekende crisis op de printadvertentiemarkt.”

Metro

TMG heeft per 1 september gratis dagblad Metro overgenomen. Het integratieproces is volgens het bedrijf ,,in volle gang''.

Het mediaconcern ziet 2012 als een transitiejaar. Vanwege de onzekerheid over de ontwikkeling van de advertentie-opbrengsten in het belangrijke vierde kwartaal, spreekt het bedrijf nog geen verwachting uit over het hele jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl